måndag 11 februari 2008

Allt eller inget

Det är konstigt att det där med lagom faktiskt har försvunnit helt. I vanliga fall gör jag allt. Jag tränar, jobbar, läser en extrakurs, äter bra mat ... stadig frukost, emailar och ALLT det där man ska göra. När jag var sjuk förra veckan märkte jag att jag faktiskt var tvungen att göra INGENTING. Och kontrasten till det där allt var enormt. Det svenska lagom får inte längre finnas eftersom man nuförtiden måste vara en slags supermänniska. Man ska vara en bra förälder, ha supersnygg kropp, tjäna mycket pengar och sjunga i kör. Det är konstigt att vårt samhälle nuförtiden uppfostrat bort lagom.

Och på Chalmers är det också tydligt att lagom, minsann inte behövs längre. Att plugga lagom är inte att tänka på, en öl är inte längre lagom och dessutom är det helt uteslutet att gå från festen tidigare än då himlen skiftat sin färg till ljust blått. Och det är inte lagom att bara studera, nejnej. Man ska vara föreningsaktiv också, gärna sjunga i kör och dessutom ska man ha koll på massa saker. Har du någonsin hört talas om en chalmerist som inte var allmänbildad. Det är inte lagom antal tidningar som gäller nuförtiden. Nä ... lagom är utdött.

2 kommentarer:

cessie sa...

Nja, säg inte det.
Lagom är det nya vuxen. :)

Jag har börjat inse att jag faktiskt gillar lagom, efter ca 7 år av att försöka vara överallt samtidigt och göra allt med ett leende på läpparna.

Inget fel med att maxa sitt liv om så önskar, men man kan bli mätt på det en dag... och då smakar Lagom mer.

Vet inte om det har att göra med att jag hängt av mig rollen student/spexare/föreningsmänniska... men nu kan jag gå hem från fester innan midnatt och stå för det. Tricket är nog att sluta vara omättlig på att få mer.

Anonym sa...

Men det är lite som du säger, Sandra, det känns så här i samhället, det är en tid som hyllar individen och kraven ökar hela tiden, det är kallare och vi har blivit sämre på att se varandra.
/Michael,
Chalmers magasin